La CUP-CC es mostra molt crítica amb la gestió d’Educació davant del nou curs escolar
Els anticapitalistes han presentat les seves propostes als sindicats d’ensenyament i la comunitat educativa
La CUP Crida Constituent ha criticat avui l’actuació del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i la gestió del conseller Josep Bargalló davant l’inici del nou curs escolar. El diputat Carles Riera ha posat de manifest en una roda de premsa avui al Parlament la “descoordinació i la manca de planificació” de la conselleria d’Educació, fet que ha provocat “el desconcert de la comunitat educativa, dels centres educatius i de les famílies”.
La CUP-CC considera que la irrupció inesperada de la pandèmia al mes de març ja no és excusa pels dèficits i mancances de la política educativa del Govern de cara a l’inici del nou curs. El Departament no ha aprofitat el temps del què disposava per a planificar-lo adequadament i per a fer-ho amb el consens de la comunitat educativa.
En aquest sentit, els anticapitalistes també han manifestat que el pressupost previst pel nou curs era, ja abans de la COVID-19, totalment insuficient per a fer front a les necessitats educatives del Principat. “L’actual crisi educativa no és només conseqüència de la COVID-19, sinó també resultat d’anys de retallades i de precarietat de l’ensenyament públic, que el conjunt de l’actual Govern no està revertint ni té intenció de fer-ho”, ha afirmat Riera.
La Candidatura d’Unitat Popular, que ha presentat les seves propostes polítiques en matèria d’educació als sindicats de l’àmbit de l’ensenyament i representants de la comunitat educativa, també ha demanat al conseller Bargalló més diàleg i acord amb la comunitat educativa.
Els anticapitalistes consideren que el Govern no està donant la prioritat i inversió necessària a l'educació pública, que la consideren un servei essencial, com la sanitat.
Davant d’això, els anticapitalistes han presentat les seves propostes avui a sindicats i comunitat educativa:
- Cal garantir el dret universal a l’educació al llarg de la vida i en tots els nivells i cicles formatius, amb caràcter universal, inclusiu, accessible, equitatiu i gratuït per a tot l’alumnat de Catalunya, i que cap família se n’exclogui.
- Cal que l’ensenyament sigui presencial per a tots els cicles i cursos escolars. El sistema mixt, presencial i telemàtic, cal limitar-lo a situacions molt excepcionals, en què aquest model esdevingui indefugible. En previsió d’aquestes situacions, cal que tot l’alumnat disposi d’ordinadors portàtils, connectivitat de qualitat i llibres de text, sense exclusions en funció dels recursos i de les carències i situacions familiars, i amb el suport educatiu necessari en cada cas. Cal establir respostes específiques i personalitzades per a l’alumnat amb necessitats educatives especials i les seves famílies. Els serveis educatius per a aquest alumnat cal que siguin considerats serveis essencials.
- En situacions de confinament, tancament d’aules o escoles, o de quarantena, cal garantir la conciliació familiar i laboral de les persones tutores que hauran de tenir cura dels infants a casa, sense pèrdua de drets laborals i econòmics.
- Cal garantir que la pandèmia de la COVID-19 no sigui un factor que augmenti la segregació escolar, ans al contrari, cal que esdevingui una oportunitat per a reduir-la. Cal, doncs, que tots els centres escolars gaudeixin de recursos educatius equitatius per tal de fer front a les necessitats del seu alumnat, amb garanties d’igualtat, qualitat i inclusió. En la dotació d’aquests recursos cal prioritzar els centres escolars públics, a la vegada que una discriminació positiva de la matrícula en favor d’aquests centres. Cal també eliminar els concerts educatius en les escoles elitistes, classistes i que segreguen per sexe o que exclouen la diversitat social i funcional. A més, cal que la segregació sigui prohibida. Cal endegar un procés de transició, amb una progressiva supressió dels concerts educatius, cap a un sistema escolar únic, públic, universal i gratuït, que incorpori els actuals centres concertats que estiguin disposats a transformar-se en centres públics.
- Reducció de ràtios a un màxim de 10 en l’educació infantil, en les escoles bressol de 10 en els grups de 2-3 anys, de 6 en els grups de 1-2 anys, i de 4 als grups de lactants. I a un màxim de 15 a primària i secundària., amb el compromís d’un màxim de 20 un cop superada la pandèmia.
- Augment de personal docent per tal de garantir aquesta reducció de ràtios, la inclusió escolar en tots els centres, i els grups estables en tots els cursos i cicles. Augment del personal educatiu especialista, complementari i auxiliar (pedagogues, psicòlogues, educadores socials, integradores socials, monitores, infermeres), en les plantilles del centre, per tal de garantir la inclusió, l’atenció a la diversitat i a les necessitats educatives especials, així com a les situacions psico-socials dels alumnes que requereixin un especial suport, i el seguiment i abordatge sanitaris de la COVID-19. Garantia d’accés a les activitats extra-escolars per a tot l’alumnat sense exclusions per motiu econòmic. Aplicar una política d’internalització de tots els serveis educatius, en col·laboració amb els ajuntaments.
- Dotació i aplicació en tots els centres educatius de les mesures de salut pública, que garanteixin la prevenció de la COVID -19 en tota la comunitat educativa i entorn de l’escola, així com la monitorització de la seva incidència i l’adequat abordatge en cas de produir-se, tenint en compte les diferents característiques de la problemàtica i la diversitat de necessitats i solucions en funció de l’edat del l’alumnat. Garantir, si cal amb nous equipaments complementaris d’acord amb els criteris dels consells escolars, els espais adequats per a l’activitat escolar amb plenes garanties sanitàries. Suport als equips directius per a la gestió de la crisi educativa.
- Garantia del servei de menjador i de beques menjador per a tot l’alumnat de tots els cursos i cicles, en els mateixos centres escolars, en equipaments complementaris, o en els domicilis familiars.
- Contemplar la diversitat territorial i les especificitats del món rural com a variables a tenir en compte a l’hora d’establir els criteris de funcionament dels centres escolars, atorgant autonomia als ajuntaments a l’hora de determinar-los i aplicar-los.
- Donarem suport a totes les mobilitzacions i campanyes que la comunitat educativa i els sindicats promoguin, inclosa la vaga, per tal d’assolir les seves reivindicacions i propostes.